1/2023

Téma čísla

Materiály a technologie / Betonové vozovky

13. 3. 2023
Stáhnout časopis v PDF

Úvodník

1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Úvodník

Co je to vlastně ta technologie?

Podíváme-li se na stavebnictví jako proces od jeho začátku až po uvedení díla do provozu, najdeme v něm řadu činností plynule na sebe navazujících či v některých fázích se nezbytně prolínajících. V tomto procesu působí celá řada osob či subjektů, které celý stavební proces ini...

Materiály a technologie

1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Materiály a technologie

Využití UHPC při rekonstrukci Barrandovského mostu v Praze

Článek popisuje využití UHPC při rekonstrukci Barrandovského mostu v Praze. Jsou popsány základní aspek­ty celého procesu rekonstrukce této významné mostní konstrukce a detailně pak návrh a realizace vyrovnávací ztužující vrstvy UHPC. Na závěr je realizace této metody kriticky...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Materiály a technologie

Principy udržitelnosti v navrhování betonových konstrukcí a jejich implementace v fib Model Code 2020

Mezinárodní federace pro konstrukční beton fib (International Federation for Structural Concrete) dokončuje nový Model Code pro navrhování betonových konstrukcí. Již od počátku práce bylo rozhodnuto zahrnout do něj širší aspekty udržitelnosti, které se staly zastřešujíc...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Materiály a technologie

Opětovné využití stavebního a demoličního odpadu jako recyklovaného kameniva do betonu

Stavební a demoliční odpad lze po splnění patřičných kritérií použít jako recyklované kamenivo do betonu. Autoři shrnují současnou klasifikaci recyklovaného kameniva a jeho použití do betonu, které je dané normativně. V příspěvku je představen experimentální program laboratorn...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Materiály a technologie

Akustické vlastnosti betonu s recyklovaným kamenivem

S rozvojem využívání recyklovaného kameniva pro výrobu betonu je nutné vedle základních mechanických a přetvárných vlastností materiálu ověřovat i charakteristiky určující finální komfort obyvatel při užívání stavby. Jednou z těchto vlastností je i akustická neprůzvučnost. Pře...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Materiály a technologie

Pokusná betonáž vrtaných pilot z betonu s recyklovaným kamenivem

Příspěvek prezentuje výsledky pokusné betonáže dvou vrtaných pilot, pro jejichž provedení byla použita betonová směs s 15% a 50% náhradou přírodního kameniva recyklovaným směsným hrubým kamenivem. V rámci pokusu byly ověřeny základní parametry čerstvého a ztvrdlého betonu, cho...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Materiály a technologie

Možnosti náhrady přírodního drobného těženého kameniva v betonu recyklovaným kamenivem: experimentální a environmentální vyhodnocení

Článek se věnuje potenciálu použití drobného recyklovaného kameniva jako náhrady přírodního drobného kameniva při výrobě betonu. Během provedeného experimentu byla v konvenčním betonu dvou pevnostních tříd kompletně nahrazena drobná frakce těženého kameniva (0–4 mm) drobným re...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Normy – jakost – certifikace, Materiály a technologie

Nové druhy směsných cementů a jejich implementace do norem pro beton

Článek obsahuje informaci o rozšíření počtu druhů směsných cementů prostřednictvím nově zavedené neharmonizované normy EN 197-5 a nastiňuje výhled dalšího rozšíření o cementy s novou hlavní složkou – jemným betonovým recyklátem – dle připravované předběžné neharmonizované norm...

Betonové vozovky

1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Materiály a technologie

Zkušenosti z modernizace dálnice D1 z pohledu Ředitelství silnic a dálnic ČR

Dálnice D1 je nejdůležitější a také nejvytíženější dopravní tepna na území České republiky mezi dvěma největšími městy Brnem a Prahou. Modernizace této dálnice probíhala od Mirošovic (exit 21) po Kývalku (exit 182) a stala se největším a nejdražším projektem, který kdy Ředitel...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Materiály a technologie, Betonové vozovky

Whitetopping a ultratenký whitetopping v ČR

Whitetopping je technologie oprav dopravních ploch a vozovek pomocí tenké betonové vrstvy, přičemž jsou v maximální možné míře zachovány stávající vrstvy vozovky a je využita jejich zbytková únosnost.  V ČR byla tato technologie poprvé použita na opravy dvou dálničních odpočív...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Betonové vozovky

Výsledky skúmania vhodnosti zmesných cementov na použitie v cementobetónových krytoch

Jednou z možností redukcie emisií CO2 v stavebnom priemysle je výraznejšie používanie zmesných až kompozitných cementov CEM II až CEM VI, ktoré oproti portlandskému cementu CEM I obsahujú...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Betonové vozovky

Zvýšení trvanlivosti cementobetonových krytů pozemních komunikací omezením vlivu alkalicko-křemičité reakce

Současné hodnocení odolnosti betonu vůči alkalicko-křemičité reakci (ASR) se zaměřuje na reaktivnost kameniva a alkalický ekvivalent v cementu. Při stanovení obsahu jednotlivých alkálií se nicméně prokazuje, že podstatně větší vliv než ionty K+ mají ionty Na+, tedy že při výpo...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Betonové vozovky

Rychletvrdnoucí beton pro sanaci cementobetonových ploch

Opravy přistávacích a vzletových drah, pojezdových drah a odstavných ploch letišť je nutné provádět s minimálním dopadem na samotný letištní provoz. V takových případech se během posledních 15 let osvědčilo použití nové generace rychletvrdnoucích betonů. V článku je blíže pops...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Betonové vozovky

Vliv hydratace a vysychání na vznik trhlin v cementobetonových krytech

Článek se zabývá mechanismem vzniku viditelných trhlin v cementobetonových krytech (CBK) jako důsledku spojování neviditelných trhlin v mikrostruktuře během hydratace a vysychání. Zkoušky na smršťujících prstencích potvrdily příznivý účinek zpomalené reaktivity cementu. Termo-...

Věda a výzkum

1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Věda a výzkum

Vliv organických vláken na požární odolnost betonu

Článek je zaměřen na problematiku chování betonu při zatížení vysokými teplotami. Cílem práce je ověřit vliv přídavku organických vláken na požární odolnost betonu, přičemž důraz je kladen na popsání možnosti použití recyklovaných vláken z PET nebo celulózy z důvodu pozitivníh...

Firemní prezentace

1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Firemní prezentace

Spo(h)lečná budoucnost pod křídly Pohlcon

Společnost JORDAHL & PFEIFER Stavební technika bude od května 2023 pokračovat v podnikání pod názvem své mateřské společnosti – německé rodinné firmy PohlCon.
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Firemní prezentace

Mobilní továrna na prefabrikovné domy poprvé nasazena na Pobřeží slonoviny

V č. 2/2019 časopisu Beton TKS jsme informovali o novém konceptu výroby prefabrikovaných dílů přímo v místě výstavby, který v roce 2019 představila společnost Neulandt, sesterská společnost dodavatele bednění Doka. Mobilní betonárna N3P této společnosti se teď dočkala prvního...

Sanace a rekonstrukce

1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Sanace a rekonstrukce

Tvorba repliky zábradelní výplně z předsádkového betonu

Článek se zabývá výběrem a ověřením vhodnosti postupů pro vytvoření repliky prefabrikovaného prvku zábradlí nad obloukovým mostem Libeňského soumostí. Cílem bylo nalézt způsob, který by v maximální možné míře splňoval podmínky pro rekonstrukci betonový...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Sanace a rekonstrukce

Restaurování drobných defektů na površích z předsádkového betonu

V roce 2021 byl týmem Kloknerova ústavu a restaurátorem zaměřeným na restaurování betonových artefaktů zpracován památkový postup s názvem Rek...