Vliv hydratace a vysychání na vznik trhlin v cementobetonových krytech

Článek se zabývá mechanismem vzniku viditelných trhlin v cementobetonových krytech (CBK) jako důsledku spojování neviditelných trhlin v mikrostruktuře během hydratace a vysychání. Zkoušky na smršťujících prstencích potvrdily příznivý účinek zpomalené reaktivity cementu. Termo-hygro-mechanický model desky CBK prokázal, že ze všech běžných zatěžovacích stavů vede vysychání k největším tahovým napětím a volba houževnatých materiálů s pomalou hydratací je tak pro eliminaci viditelných povrchových trhlin klíčová.

Pokračování článku je dostupné pouze předplatitelům.
Autoři

EFFECTS OF HYDRATION AND DRYING OUT ON CRACK FORMATION IN CONCRETE PAVEMENTS

The article deals with the mechanism of the formation of visible cracks in concrete pavements by a coalescement of invisible microstructural cracks during hydration and drying. Ring shrinkage tests confirmed the beneficial role of cement of a slow reactivity. A thermo-hygro-mechanical model of a concrete pavement slab has shown that the drying out process generates the greatest tensile stresses of all in the loading cases considered. The selection of tough materials with a slow hydration is therefore the key to the elimination of visible surface cracking.


Související články

1/2022 Technologie | 10. 3. 2022 | Věda a výzkum

Odolnost cementů vůči tvorbě trhlinek během vysychání

Smršťování cementové pasty během vysychání často způsobuje vznik viditelných povrchových trhlinek, které negativně ovlivňují životnost konstrukce. Experimenty ukazují, že cementy s pomalými náběhy pevností jsou vůči vzniku trhlinek během vysychání odolnější. V příspěvku jsou p...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Materiály a technologie, Betonové vozovky

Whitetopping a ultratenký whitetopping v ČR

Whitetopping je technologie oprav dopravních ploch a vozovek pomocí tenké betonové vrstvy, přičemž jsou v maximální možné míře zachovány stávající vrstvy vozovky a je využita jejich zbytková únosnost.  V ČR byla tato technologie poprvé použita na opravy dvou dálničních odpočív...
1/2023 Betonové vozovky | 13. 3. 2023 | Materiály a technologie

Zkušenosti z modernizace dálnice D1 z pohledu Ředitelství silnic a dálnic ČR

Dálnice D1 je nejdůležitější a také nejvytíženější dopravní tepna na území České republiky mezi dvěma největšími městy Brnem a Prahou. Modernizace této dálnice probíhala od Mirošovic (exit 21) po Kývalku (exit 182) a stala se největším a nejdražším projektem, který kdy Ředitel...