Spojení architektury a přírody

14. 12. 2012 - | Stáhnout článek v PDF

Článek popisuje soubor staveb muzea a galerie portugalského malíře Paula Rego postavený ve městě Cascais. Masivní, červený, ve hmotě barvený beton tvoří harmonický kontrast k okolní zelené vegetaci.

Investorměsto Cascais
ArchitektEduardo Souto de Moura
ProjektAFAconsult, RS – Raul Serafim e associados, PQF – Paulo Queiros de Faria
Plocha3 307m2
Objem betonu3 810 m3
Celkové množství pigmentu Bayferrox®18 t
Výstavba2005 až 2008

ohranná známka firmy Bayer AG, Leverkusen, Německo.

Při práci nad návrhem galerie-muzea Casa das Histórias Paula Rego ve městě Cascais (cca 30 km západně od Lisabonu) se jeho autor, uznávaný portugalský architekt, Eduardo Souto de Moura (v březnu 2011 obdržel Prickerovu cenu) nechal inspirovat místem a jeho historií, které jsou převyprávěny jazykem současné architektury.

Červený ve hmotě barvený beton a zelená vegetace v harmonickém kontrastu (foto: archiv společnosti Lanxess, www.bayferrox.com)
Prvky regionální historické architektury interpretované v současném umění

Budovy jsou navrženy tak, aby výška dvou jehlanovitých věží nepřesahovala okolní stromy a muzeum „jen zaplnilo volné místo v krajině“. Rozpor mezi živou a neživou přírodou, mezi zemí a stromy, vytváří kontrast ve volbě barev. Červený beton, obarvený pigmenty Bayferrox®, stojí v materiálovém kontrastu a současně v barevné harmonii se zelenou okolní vegetací. Budovy objektu seskupené do čtyř křídel mají různou velikost a výšku.

Vstup do Casa das Histórias (foto: archiv společnosti Lanxess, www.bayferrox.com)
Kavárna v polouzavřeném atriu (foto: archiv společnosti Lanxess, www.bayferrox.com)
Kavárna v polouzavřeném atriu (foto: archiv společnosti Lanxess, www.bayferrox.com)

Symbol v krajině — estetika konstrastu

Inspiraci pro návrh Komplexu Casa das Histórias Paula Rego (portugalský malíř) čerpal architekt ze staveb ve městě Cascais navržených architektem Raulem Lino, z Královského paláce ve městě Sintra z počátků 15. století s prvky gotického, manuelského a maurského slohu a z komplexu cisterciánského kláštera v Alcobaca. Po té, co byl jako základní konstrukční materiál vybrán červený beton, předložil architekt městu atraktivní koncept stavby s prvky místní historické architektury. Záměrně zvýraznil červený beton v protikladu k okolní zelené vegetaci a využil tak estetického efektu kontrastu a jedinečné harmonie. Byl to malíř sám, kdo vybral architekta své galerie, protože věděl, že jeho návrh vyhoví všem požadavkům a přáním umělce a přitom nezapomene ani na návštěvníky výstav a jejich prožitky.

Vnitřní dvůr (foto: archiv společnosti Lanxess, www.bayferrox.com)
Výstavní prostory s průhledem do vnitřního dvora (foto: archiv společnosti Lanxess, www.bayferrox.com)

Celkem bylo na stavbu použito 3 810 m3 betonu, který byl obarven 15 t pigmentu Bayferrox® 110 a 3 t pigmentu Bayferrox® 420. Pigmenty byly dodávány v pytlích a dávkování probíhalo na betonárně při přípravě betonu. Vnitřní výstavní, technické a servisní místnosti mají světleomítnuté stěny a na podlahách je místní šedomodrá mramorová dlažba. V budově je také obchod a kavárna otevřená do zeleného atria a přednášková místnost pro dvě stě posluchačů.

Kontrast povrchů (foto: archiv společnosti Lanxess, www.bayferrox.com)

Redakce časopisu Beton TKS děkuje společnosti Lanxess za materiály poskytnuté k přípravě článku.

Autor

The Link Between Architecture and Nature

This article shows a complex of museum and gallery buildings of a Portuguese painter Paul Rego that was built in the town of Cascais. Massive, red, in the mass coloured concrete creates harmonious contrast to the surrounding green vegetation.


Související články

14. 12. 2012 | Materiály a technologie

Barevné betony

Článek upozorňuje na některé z možných vlivů a okolností, které je třeba sledovat, aby nedošlo ke změnám požadovaného odstínu betonu barveného pigmenty.
14. 12. 2012 | Stavební konstrukce

Darwinovo centrum přírodovědného muzea v Londýně, 2. fáze projektu

Článek popisuje budování nové části Přírodovědného muzea v Londýně od prvních vizí, přes projekt úzce související s vyřešením otázky volby technologie výstavby a její optimalizace z hlediska nákladů, času výstavby, kvality budoucího vnitřního prostředí a inovativnosti stavební...