Soukromá kaple ve španělském Valleaceronu

Nápad umístit několik zdánlivě nesouvisejících objektů – obydlí, kapli, lovecký pavilonek a obydlí hlídače – společně do otevřené krajiny dává projektu dvojí význam. Vedle úzkého vztahu celku s okolním prostředím – prostor a objekty – si každý z nich vytváří svou jedinečnou vazbu na své místo v krajině, vazbu symbolickou, tichou, privátní.

StavebníkSoukromý architektonický návrh: S. M. A. O. — Sol Madridejos, Juan Carlos Sancho, Madrid
Hlavní projektantLuis Renedo
Projekt1996 až 1998
Realizace2000 až 2001

Hmota kaple byla postupně formována manipulací a skládáním papírové krabice. Inspirací architektovi pro tuto studii bylo japonské umění origami. Výstavba konečného návrhu technologií monolitického betonu potom probíhala skutečně podle papírového modelu bez použití klasické projektové dokumentace – výkresů – tištěné na papíře.

Beton, světlo a prostor
Beton, světlo a prostor

Protínající se sklady, zlomy a hrany vytvářejí dynamickou atmosféru plnou napětí, až s mírnou hrozbou. Na druhou stranu jsou zlomy a hrany v tom nevelkém objemu neviditelným generátorem nových prostorů s nečekanými průhledy.

Bez umělého osvětlení je kaple určena pro čas denního světla, kdy jsou všechny průhledy zakončeny sytě modrým nebem oblasti Středozemního moře. Pohled návštěvníka sledující linie lomů a hran spočine nakonec stejně jako paprsky denního světla na zadní stěně kaple, na které bude mezi malým čtvercovým okénkem a prostým křížem viset obraz Panny Marie. Vztah mezi vnitřním a vnějším tvoří ohnisko, jádro či symbolický význam stavby.

Kaple je umístěna na nejvyšším místě soukromých pozemků jako centrální bod v krajině viditelný ze 2 km. Protože přístup ke kapli od hranice pozemků není přímý, její strohý vzhled se pro příchozího cestou několikrát mění.

Současný pohled na vnitřní a vnější betonové stěny

Navržené zlomy a hrany „le corbusierovské krabice“ daly vyniknout materiálové jednoduchosti – na zlatavých betonových plochách se odehrávají všechny změny a proměny vnitřního prostoru během dne i celého roku. Paprsky světla vytváří v prostoru prchavé dělící stěny zbarvené podle východu či západu slunce. Světlo je „druhým materiálem“ použitým na kapli. Materiálem, který je svou podstatou – křehké, proměnlivé, nestálé, pohyblivé, rostoucí a mizející – protikladem pevného, hmotného a stabilního betonu.

Současný pohled na vnitřní a vnější betonové stěny
Výstavba (foto: archiv S. M. A. O. arquitectos)

Článek vznikl za podpory architektonického studia S. M. A. O. – Sancho-Madridejos Architecture, online: https://www.sancho-madridejos.com/.

Autor

Související články

25. 9. 2008 | Stavební konstrukce

Osamělá betonová kaple v polích

Jihozápadně od Kolína nad Rýnem u městečka Wachendorf stojí uprostřed krásné přírody na osamělém místě skromná poutní kaple Sv. Nikolause von Flü (známý jako bratr Klaus, svatořečen v roce 1947). Betonová kaple navržená výrazným představitelem současné švýcarské architektury P...
65 Beton a architektura (beton v interiéru) | 14. 11. 2011 | Stavební konstrukce

KAPLE ZÁPADŮ SLUNCE

97 Sakrální stavby - BŮH DLÍ V BETONU | 15. 2. 2017 | Spektrum

KAPLE NOTRE DAME DU HAUT V RONCHAMP

97 Sakrální stavby - BŮH DLÍ V BETONU | 15. 2. 2017 | Spektrum

POLNÍ KAPLE BRATRA KLAUSE

97 Sakrální stavby - BŮH DLÍ V BETONU | 15. 2. 2017 | Spektrum

KAPLE SCHAUFELJOCH VE STUBAISKÝCH ALPÁCH

97 Sakrální stavby - BŮH DLÍ V BETONU | 15. 2. 2017 | Spektrum

KAPLE NA POBŘEŽÍ