
Nápad umístit několik zdánlivě nesouvisejících objektů – obydlí, kapli, lovecký pavilonek a obydlí hlídače – společně do otevřené krajiny dává projektu dvojí význam. Vedle úzkého vztahu celku s okolním prostředím – prostor a objekty – si každý z nich vytváří svou jedinečnou vazbu na své místo v krajině, vazbu symbolickou, tichou, privátní.
Stavebník | Soukromý architektonický návrh: S. M. A. O. — Sol Madridejos, Juan Carlos Sancho, Madrid |
Hlavní projektant | Luis Renedo |
Projekt | 1996 až 1998 |
Realizace | 2000 až 2001 |
Hmota kaple byla postupně formována manipulací a skládáním papírové krabice. Inspirací architektovi pro tuto studii bylo japonské umění origami. Výstavba konečného návrhu technologií monolitického betonu potom probíhala skutečně podle papírového modelu bez použití klasické projektové dokumentace – výkresů – tištěné na papíře.


Protínající se sklady, zlomy a hrany vytvářejí dynamickou atmosféru plnou napětí, až s mírnou hrozbou. Na druhou stranu jsou zlomy a hrany v tom nevelkém objemu neviditelným generátorem nových prostorů s nečekanými průhledy.
Bez umělého osvětlení je kaple určena pro čas denního světla, kdy jsou všechny průhledy zakončeny sytě modrým nebem oblasti Středozemního moře. Pohled návštěvníka sledující linie lomů a hran spočine nakonec stejně jako paprsky denního světla na zadní stěně kaple, na které bude mezi malým čtvercovým okénkem a prostým křížem viset obraz Panny Marie. Vztah mezi vnitřním a vnějším tvoří ohnisko, jádro či symbolický význam stavby.
Kaple je umístěna na nejvyšším místě soukromých pozemků jako centrální bod v krajině viditelný ze 2 km. Protože přístup ke kapli od hranice pozemků není přímý, její strohý vzhled se pro příchozího cestou několikrát mění.

Navržené zlomy a hrany „le corbusierovské krabice“ daly vyniknout materiálové jednoduchosti – na zlatavých betonových plochách se odehrávají všechny změny a proměny vnitřního prostoru během dne i celého roku. Paprsky světla vytváří v prostoru prchavé dělící stěny zbarvené podle východu či západu slunce. Světlo je „druhým materiálem“ použitým na kapli. Materiálem, který je svou podstatou – křehké, proměnlivé, nestálé, pohyblivé, rostoucí a mizející – protikladem pevného, hmotného a stabilního betonu.


Článek vznikl za podpory architektonického studia S. M. A. O. – Sancho-Madridejos Architecture, online: https://www.sancho-madridejos.com/.