Proces návrhu unikátní konstrukce lávky v Lužci nad Vltavou – 138 m dlouhé lávky z UHPC pro pěší a cyklisty – z pohledu architekta.
Obec Lužec nad Vltavou leží nedaleko Mělníku na ostrově mezi nesplavným divokým tokem Vltavy a Vraňansko-hořínským plavebním kanálem. Tok zde bylo možné překonat pouze přívozem, a proto se obec rozhodla přes řeku vybudovat lávku, která bude společně s navazujícími komunikacemi sloužit pro potřeby pěší dopravy, cyklistů (lávka se nachází na dálkové cyklotrase EuroVelo 7) a v případě nutnosti i pro pojezd vozidel IZS a Povodí Vltavy do hmotnosti 3,5 t.
Architektonická studie byla zadána obcí Lužec nad Vltavou v roce 2012. Z předložených variant návrhů překonání řeky Vltavy, mezi nimiž byly např. zdvihaná nebo visutá varianta konstrukce lávky, byla na jednání zastupitelstva v témže roce vybrána zavěšená konstrukce s ocelovým pylonem výšky cca 40 m a délkou polí cca 100 m přes vodní tok a cca 30 m přes inundační pásmo s unikátní mostovkou z UHPC (viz vizualizace varianty určené pro navazující projektové stupně). UHPC je v současné době progresivní technologií a jeho aplikace na mostní konstrukce u nás jsou podrobně popsány v textech [1] a [2].
Náš tým se dlouhodobě věnuje aplikaci UHPC na mostní konstrukce. Jsme autory např. lávky ve Vrapicích (více v Beton TKS 2/2018, pozn. red.), lávky v Příboře (více v Beton TKS 4/2019, pozn. red.) a také lávek malého rozpětí (některé z nich v článku Beton TKS 4/2020, pozn. red.).
Lávku v Lužci nad Vltavou jsme projektovali do stupně prováděcí dokumentace. V rámci dokumentace RDS došlo k úpravám příčného řezu konstrukce, zejména z důvodu přesunutí podélného předpětí mostovky z vnitřku průřezu vně mezi žebra. Tato změna byla vyvolána obecným přístupem k návrhům předpětí po pádu Trojské lávky z důvodu snadného přístupu k předpínacím lanům a jejich kontrole. Při návrhu systému výstavby společností Hochtief došlo navíc k redukci počtu závěsů cca na polovinu, a tím také ke zvětšení výšky žebra UHPC panelu mostovky. V rámci stavby jsme se podíleli na výrobně technické dokumentaci UHPC panelů a vykonávali autorský dozor stavby.
Chtěl bych poděkovat starostovi Patriku Rollovi a zastupitelům v Lužci nad Vltavou, všem projektantům jednotlivých částí a zejména realizační společnosti Hochtief, díky které se podařilo lávku úspěšně dokončit.
Zdroje
[1] KALNÝ, M. a kol. Experience with UHPFRC applications in the Czech Republic. In: UHPFRC 2017. Montpellier, Francie.
[2] CITEK, D. a kol. New UHPFRC footbridges in the Czech Republic. In: Proceedings of HiPerMat 2020. Kassel, Německo.