Zásadní krok v cestě za koncertním sálem pro Ostravu

Dům kultury města Ostravy (foto: Vojtěch Černý)

Výstavba nového koncertního sálu, jež snoubí rekonstrukci památkově chráněného Domu kultury města Ostravy s nadčasovou novostavbou koncertního sálu a využitím nejmodernější zelené technologie, dosáhla vskutku historického milníku. Za účasti prezidenta republiky Petra Pavla, primátora města Ostravy Jana Dohnala, hejtmana Josefa Bělici, významného světového architekta Stevena Holla a dalších představitelů města i státu se odehrálo 19. července 2024 symbolické poklepání na základní kámen této unikátní stavby. Zmíněnému slavnostnímu úkonu předcházelo vystoupení orchestru Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou budoucího šéfdirigenta Daniela Raiskina, která zahrála symfonickou báseň Vltava z cyklu Má vlast Bedřicha Smetany.

Proslov pana prezidenta Petra Pavla (foto: Jiří Zerzoň)
group-8 Created with Sketch.

Výjimečná stavba v mnoha směrech si již vyžádala drahnou dobu příprav celé řady specialistů, nicméně k samotné realizaci objektu je zapotřebí ještě širokého spektra prací i v letech dalších. Odměnou nám, i generacím budoucím, pak bude v zemi ojedinělý multifunkční komplex, nabízející špičkovou akustiku hudebních produkcí, místo pro divadelní představení, vzdělávání i další možnosti trávení volného času. Hojně diskutovaný architektonický návrh z pera Stevena Holla a jeho týmu je významným benefitem nejen pro město, který stavbu řadí mezi světové unikáty i díky způsobu zpracování, jež specificky obsáhlo potřebnou rekonstrukci památkově chráněného domu a doplnilo ji skutečně vizionářským řešením novostavby koncertního sálu. Přínosy projektu na poli kultury i architektury jsou neoddiskutovatelné.

Jan Dohnal

primátor města Ostravy

Slavnostní akt k poklepání základního kamene koncertního sálu (foto: Jiří Zerzoň)
group-8 Created with Sketch.

Ceremoniál poklepu základního kamene za účasti hlavy státu a dalších nejvyšších ústavních činitelů a zástupců města je nejen pro Janáčkovu filharmonii Ostrava, ale celou kulturní scénu v ČR nadějí. Nadějí na to, že kultura a kulturnost obecně přestává být okrajovým tématem. Nadějí na to, že si uvědomujeme fakt, že kultura je to, co nás definuje jako lidské bytosti, ale zejména jako národ.

Jan Žemla

ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava

Nová budova může náležet k nejekologičtějším stavbám v zemi, má značný solární potenciál. Využití přirozeného světla, prosklených stěn a světlíků, dodá objektu dostatečné denní osvětlení a sníží tak závislost na neobnovitelné energii. Dalším způsobem, jak ekologicky co nejméně zatížit okolí, je zvolené vytápění a chlazení. V blízkosti objektu je pamatováno též na vodní prvky, částečně využívající dešťovou vodu. Projekt byl v roce 2021 prestižním americkým magazínem Architizer zařazen mezi deset nejočekávanějších staveb světa.

Novostavba se stane další dominantou města Ostravy, obsáhne nejen koncertní sál s dokonalou akustikou, ale komplexní hudební, kulturní, produkční a vzdělávací zázemí. Objekt nabídne velký sál s kapacitou pro 1 300 návštěvníků a skýtá též zázemí pro orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava. Návštěvníci budou moci využít také některé z 490 míst v divadelním sále či zavítat do sálu komorního s 515 místy. Stavba však zahrnuje rovněž edukační centrum s kapacitou 200 míst, nahrávací studio světových parametrů. Projekt nezapomíná ani na prostory pro volnočasové aktivity, restaurace, kavárnu, salónky a další zázemí.

group-8 Created with Sketch.

Pro českou hudbu a architekturu je to nesmírně vzrušující okamžik. Nová koncertní síň v Ostravě, dokonalý akustický nástroj ve svém pouzdře, který vznikl na základě pracovních výkresů, nyní dostane podobu v reálném prostoru a s reálným zvukem. Stane se inspirativním místem pro veřejnost i zahraniční návštěvníky, naváže na bohatý hudební odkaz Ostravy a umožní městu zviditelnit se na světové hudební mapě.

Steve Holl

architekt

Steven Holl (foto: Jiří Zerzoň)

Hlediště velkého sálu je uspořádáno do tzv. vinohradu, členěno do menších sekcí a část hlediště bude i za pódiem. Dostatečné strmé uspořádání zajistí dobrou viditelnost a praktické terasy dokreslí pocit intimity. Nejvzdálenější sedadla by měla být situována zhruba 28 metrů od jeviště. Ve výšce 15 metrů nad jevištěm by měl být zavěšen zvukový reflektor, odrážející zvuk s ideálním časovým zpožděním jak pro hudebníky, tak pro publikum v bezprostřední blízkosti jeviště. Kvalitní zvuk umocní obložení z javorového dřeva, používaného mimo jiné i k výrobě houslí. Pravoúhlé pohledy ladí akustiku na jevišti tak, že hudebníci uslyší sami sebe i své spoluhráče.

Návrh a odpovídající akustické úpravy koncertního sálu byly svěřeny uznávanému odborníkovi Yasuhisovi Toyotovi. Jeho společnost Nagata Acoustics navrhla od roku 1971 akustická řešení u bezmála 60 koncertních sálů po celém světě. Akustický model interiéru koncertního sálu v měřítku 1:10, na kterém byly řešeny technické parametry akustiky pak vyrobila společnost Aveton v Mnichově Hradišti na základě zadání Nagata Acoustics.

Financování stavby proběhne s pomocí grantu Evropské komise ve výši půl miliardy korun, úvěru Evropské investiční banky, jež činí dvě miliardy korun z Úvěrového nástroje pro veřejný sektor, který je součástí mechanismu spravedlivé transformace na podporu bývalých uhelných regionů, dotací Ministerstva kultury ČR a Moravskoslezského kraje. Město zároveň připravuje žádosti o dotace z dalších možných dotačních titulů a rovněž šetří do svého účelového fondu na financování koncertního sálu, který nyní definuje částku 570 milionů korun.

group-8 Created with Sketch.

Nový koncertní sál, který kombinuje rekonstruovanou budovu Domu kultury města Ostravy s moderní novostavbou, bude bezesporu jedním z nejzajímavějších architektonických počinů v širokém regionu a má ambici stát se ikonou Ostravy. Věřím, že zvýší možnosti kulturního vyžití nejen mezi obyvateli samotného města, ale také u tuzemských a zahraničních turistů, kteří mají stále větší zájem o uměleckou a festivalovou produkci, která se na Ostravsku a v blízkém okolí koná. Jsem rád, že na stavbu přispěl i stát, a to prostřednictvím Ministerstva kultury částkou 600 milionů korun.

Zbyněk Stanjura

Ministr financí

Ostrava se o stavbu koncertního sálu pokusila již šestkrát, poprvé v druhé půli 19. století. Dům kultury města Ostravy je od roku 2004 kulturní památkou, vystavěn byl dle návrhu Jaroslava Fragnera v letech 1956 až 1961, kdy byl také slavnostně otevřen. V roce 2018 byla vypsána mezinárodní architektonická soutěž za účasti 34 architektonických studií. Rok poté byl vyhlášen vítězný návrh studia Stevena Holla Architects z New Yorku a Architecture Acts z Prahy. Pro koncertní sál čerpal Steven Holl námět v tvorbě hudebního skladatele Leoše Janáčka.

Studie stavby pak byla dokončena v roce 2020 a obsáhla i rekonstrukci stávajícího kulturního domu. Následovaly průzkumné práce v lokalitě, vytvoření akustického modelu i příslušný administrativní proces, byla podána žádost o vydání společného územního rozhodnutí a stavebního povolení. Vyhlášeno bylo výběrové řízení na zhotovitele stavebních prací. První fáze prací, zahrnující přípravu území, byla zahájena vloni. Na počátku roku 2024 byl vybrán zhotovitel druhé fáze prací, kterým je Sdružení pro koncertní halu, jehož společníky jsou společnosti IMOS Brno a. s. a IPS Třinec a. s. Vystavět novou dominantu města chtělo pět zájemců, zvítězila společnost s nejnižší nabídkovou cenou 2,798 miliard korun. V následujících měsících bude probíhat výkop stavební jámy a její vyhloubení by mělo být dokončeno v listopadu 2024. Předpokládaný termín dokončení stavby je nyní v roce 2027. Další informace zájemci naleznou také v odkazu https://www.koncertnisal.cz/.

Významnou proměnu však čeká celé dotčené území města Ostravy. Projekt propojí koncertní sál s městskou třídou 28. října, město realizuje i výstavbu nového parkovacího domu s kapacitou až šest set parkovacích míst a změny čekají rovněž přilehlý sad Dr. Milady Horákové. Moravskoslezský kraj v těsné blízkosti sálu vybuduje vědeckou knihovnu tzv. Černou kostku. 

group-8 Created with Sketch.

Díky všem jmenovaným projektům se brzy zásadně promění blízké okolí krajského úřadu. Hejtmanství se tak bude nacházet v prestižní lokalitě, která bude mít světový punc, a to nejen architektonicky. Dá se předpokládat, že se koncertní hala stane vyhledávaným místem pro vystoupení špičkových umělců. Černá kostka jako Centrum digitalizace, vědy a inovací bude atraktivní pro vizionáře, studenty a všechny, kteří fandí nejmodernějším technologiím, inovacím, a pro které je vzdělávání součástí životního stylu.

Josef Bělica

hejtman Moravskoslezského kraje

Americký architekt Steven Holl je jedním z nejznámějších architektů současnosti. V roce 1977 založil Studio Steven Holl Architects, které si vydobylo mezinárodní uznání celou řadou děl, mezi něž náleží muzea, rezidenční komplexi i studentské koleje. Steven Holl je obhájcem udržitelnosti životního prostředí a ve většině svých projektů prosazuje zatravnění střech, recyklaci či využití geotermální energie. Jeho projekt čističky vody v Hamdenu v Connecticutu s největší travnatou střechou v tomto státě o rozloze 2800 m2 byl v roce 2007 zařazen mezi Top 10 zelených projektů, které každoročně vyhlašuje American Institute of Architects Committee on the Environment.

Rádi bychom vás také upozornili na rozhovor se Stevenem Hollem, který se v České republice objevil pouze na stránkách časopisu Beton, či na souhrnný článek s názvem Betonové stavby Stevena Holla, který pro časopis Beton napsal Petr Šmídek.

Zdroj

Tisková zpráva Magistrátu města Ostravy