V současné době probíhá v kanadském Torontu realizace 2. etapy projektu 1 Yonge Street Development, jejíž součástí je stavba nejvyšší obytné budovy v Kanadě o 105 podlažích. Po dokončení stavba dosáhne výšky 349,375 m a podle klasifikace vysokých budov organizace Council on Tall Buildings and Urban Habitat se tak stavba přesahující výšku 300 m bude řadit mezi „supertall-buildings“.
Projekt developerské společnosti Pinnacle International navrhla renomovaná kanadská architektonická a urbanistická kancelář Hariri Pontarini Architects. Nosná konstrukce stavby je realizována podle projektu firmy Jablonsky, Ast and Partners Consulting Engineers, jejímž partnerem je pan Pavel Ast, původem český inženýr-statik, který ve firmě pracuje od roku 1972.
Stavba bude mít po dokončení celkem 6 podzemních a 105 nadzemních podlaží. Půdorys typického nadzemního podlaží je na obrázku níže.
V centrální části půdorysu je mohutné komunikační jádro, které v kombinaci se smykovými stěnami na obvodě stavby zajišťuje vodorovnou tuhost konstrukce. Největší tloušťka nosných stěn v suterénu je 1 200 mm. V přízemí stavby dosahují tloušťky stěn 800 až 1 200 mm, ve 40. nadzemním podlaží 400 až 600 mm a stěny této tloušťky probíhají až do nejvyšších podlaží stavby. Tloušťka běžných stropních desek je 200 mm. Ve 12. NP je přechodová deska, na které se mění půdorys svislých nosných stěn a sloupů. Deska tedy vynáší zbývajících 93 podlaží. Tloušťka přechodové desky je 2 000 mm.
Svislé nosné konstrukce jsou navrženy z betonu o válcové pevnosti po 28 dnech v rozmezí od 85 MPa pro vybrané stěny ve spodní části konstrukce do 40 MPa u horních podlaží stavby. Stropní desky jsou navrženy z betonu o válcové pevnosti po 28 dnech 35 MPa, přechodová deska z betonu o pevnosti 60 MPa.
Výstavba budoucí nejvyšší obytné budovy Kanady je v současné době těsně před polovinou celé stavby a v září 2024 probíhala betonáž 40. podlaží. Zajímavý je však vývoj projektu stavby od jejího projekčního záměru až po její realizaci.
Změny v průběhu výstavby
Původní návrh byl na 95 podlaží s celkovou výškou 311,02 m. Budova měla obsahovat vstupní halu v přízemí, 8 hotelových podlaží a 85 obytných podlaží. Protože se však těsně po začátku výstavby ukázalo, že o tři kilometry dále na stejné ulici vzniká konkurenční projekt výškové obytné budovy „The One“, který překoná svojí výškou nově vznikající projekt „1 Yonge Street“, přistoupila developerská společnost k navýšení počtu podlaží na 105, s celkovou výškou stavby 340,52 m. Takto navýšená stavba překoná konkurenční projekt a v době dokončení tak obdrží titul nejvyšší obytné budovy Kanady.
Navýšení stavby z 95 na 105 podlaží vyžadovalo následující konstrukční opatření:
- počet podlaží podnože byl zvýšen z původních 8 na 12,
- byla opuštěna původní architektonická vize zúžení obrysu stavby mezi 8. a 35. podlažím,
- bylo nutné dodatečné prodloužení a/nebo zesílení některých konstrukčních prvků,
- některé svislé nosné stěnové pilíře byly dodatečně předepnuty tyčovými prvky firmy Dywidag za účelem eliminace tahových trhlin, které by jinak vedly ke snížení ohybové tuhosti nosných stěn.
V dalším průběhu výstavby suterénu na přelomu let 2021 a 2022 pak došlo k dalším změnám, které vedly k opětovnému nárůstu výšky budovy. To bylo vynuceno jednak dodatečným požadavkem developera na navýšení konstrukční výšky patra u posledních 16 podlaží o 300 mm u každého podlaží, tedy celkově o 4,8 m, a dále nutnou změnou parametrů dynamicky laděného tlumiče TMD („Tuned Mass Damper“) v důsledku nárůstu výšky stavby.
Dodatečné změny projektu si vyžádaly nové testování dynamického chování budovy na modelu ve větrném tunelu. Testy ukázaly, že v důsledku změny výšky stavby o 4,8 m došlo k dalšímu, třebaže nepatrnému zvýšení zrychlení v úrovni podlahy nejvyššího obytného podlaží. To by se u stavby bez tlumení zvýšilo z původních 0,0271g (již toto zrychlení významně přesahovalo maximální povolené zrychlení podle místních předpisů, které je omezeno hodnotou 0,018g) na 0,0274g. Tento problém byl vyřešen úpravou parametrů původně navrženého tlumiče kmitů, jehož hmotnost se však oproti plánovaným 320 t zvětšila na 500 t.
Jako dodavatel viskoelastického tlumiče kmitů byla vybrána firma A & H Custom Machine of Burlington z Ontaria. Tato volba vycházela z referencí firmy, která v průběhu let získala své postavení na trhu dodávkami tlumičů kmitů pro některé z nejvyšších staveb v New Yorku. Zvolený obousměrně laděný dynamický tlumič kmitů však vyžadoval zvětšení výšky podlaží, ve kterém bude osazen, o 4,055 m oproti původním předpokladům projektu.
Obě tyto změny si v součtu vynutily další celkové zvětšení výšky stavby o 8,855 m na konečných 349,375 m.
Kromě toho bylo nutné opět zvětšit počet podlaží, ve kterých byly svislé nosné stěnové pilíře dodatečně předepnuty ve svislém směru tyčovými prvky firmy Dywidag profilu 75 mm o další čtyři podlaží.
Celkové zvýšení stavby mělo dopad i do nárůstu vodorovných deformací stavby, což se projevilo zvětšením maximálního vodorovného posunu dvou navazujících podlaží při extrémním zatížení na 1/400 výšky patra a bylo tak nutné upravit některé detaily zavěšeného obvodového pláště budovy.
Harmonogram výstavby
Stavba probíhá podle následujícího harmonogramu:
- zahájení výkopových prací – dubna 2021,
- zahájení betonáže základů – června 2021,
- betonáž 1. NP – 29. dubna 2023,
- betonáž 13. podlaží – přechodová deska tloušťky 2 000 mm, vynášející následujících 96 podlaží – listopadu 2023,
- betonáž 40. podlaží – 12. září 2024.
Závěr
V době přípravy tohoto článku tak zbývá do dokončení stavby zhotovit už „pouze“ 65 podlaží.
Zdroje:
[1] Jablonsky, Ast And Partners [online]. Dostupné z: astint.on.ca
[2] Archiv pana Paula F. Asta
[3] AST, P. F., BUREŠ, V., astint.on.caPATRMAN, M, VOJTÍŠKOVÁ, D. Paul F. Ast a jeho stavby nejen v Torontu. Beton TKS. 2023, roč. 23. č. 4, str. 52 – 57. ISSN 1213 – 3116.
[4] AST, P. F. 112. Betonářské odpoledne: Výstavba v kanadském Torontu. On-line webinář. Praha, 15. 6. 2023. Dostupné z: https://www.youtube.com/channel/UCbU86wMqpMK5C90E_cge1UQ