V článku je popsáno zkapacitnění průtahu silnice I/55 v Přerově, které pomohlo ke snížení dopravní zátěže v intravilánu města. Projekt se zabýval komplexní přestavbou jak stávajících komunikací, tak výstavbou komunikací nových. Klíčovým objektem celé stavby je silniční estakáda SO 201. Jedná se o jednotrámovou konstrukci z předpjatého betonu o 18 polích s typickou délkou pole 29 m, celková délka mostu je 516 m. Estakáda byla budována postupně po polích na pevné skruži.
Investor | Ředitelství silnic a dálnic ČR |
Projektant | Link projekt s.r.o., Brno |
Zhotovitel mostu | IDS — Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a.s. |
Výstavba | listopad 2018 — květen 2021 |
Zkapacitnění průtahu silnice I/55 v Přerově vyřešilo snížení dopravní zátěže kritického bodu – podjezdu pod železnicí. Projekt se zabýval komplexní přestavbou jak stávajících komunikací, tak výstavbou komunikací nových – předmětem řešení bylo napojení přivaděče D1 na silnici I/55 dvoupruhovou estakádou nad železniční tratí a navazující rozšíření ulice Polní na čtyřpruhové uspořádání kategorie MS16,5/60.
Zásady návrhu mostu
Klíčovým objektem celé stavby je mostní estakáda, která převádí překládanou silnici I/55 přes nově vybudované komunikace sloužící k napojení dopravy na stávající infrastrukturu, stávající silnici III/01857, čtyřkolejnou železniční trať a nově zřizované účelové komunikace a chodníky v prostoru mezi železniční tratí a ulicí Polní. Poloha mostu včetně uspořádání spodní stavby vychází ze směrového a výškového vedení převáděné silnice I/55 a překračovaných komunikací. Na krajní opěru v ulici Polní navazují opěrné zdi z vyztužené zeminy s lícem z prefabrikovaných panelů.
Most o 18 polích s rozpětími 21 + 7× 29 + 4× 28 + 2× 27,5 + 3× 29 + 21 m je navržen jako kolmý. Celková délka mostu je 515 m. Půdorysně leží prvních šest polí v přímé, na kterou navazuje přechodnice s parametrem A = 134,15, posledních devět polí leží ve směrovém oblouku o poloměru R = 200 m. V podélném směru je niveleta vedena od obou opěr ve stoupání s vrcholovým zakružovacím obloukem o poloměru R = 4 450 m, který je situován přibližně v polovině délky mostu. Šířka mostu je proměnná od 11,5 do 12,2 m, příčný sklon vozovky je jednostranný, proměnný – v přímé části 2,5 %, v oblouku 4,5 %.
Konstrukční uspořádání
Monolitická nosná konstrukce z dodatečně předpjatého železobetonu je navržena jako spojitá, proměnného tvaru. Průřez nosné konstrukce tvoří trám výšky 1,45 m s vyloženými konzolami, na krajních opěrách zakončený koncovým příčníkem. Šířka nosné konstrukce je proměnná od 11 až do 11,7 m. Předpětí mostovky tvoří soudržné 27lanové a 12lanové kabely z lan Ls Ø 15,7 – 1 860 MPa. Postup napínání a uspořádání spojek byl navržen tak, aby byla v každé pracovní spáře polovina kabelů stykována.
Spodní stavba, kterou tvoří krajní masivní opěry klasického tvaru a vnitřní pilířové podpěry, je z monolitického železobetonu. Pilíře mají obdélníkový průřez se zaoblenými rohy a s vybráním na delší straně. Výška pilířů je s ohledem na průběh terénu a nivelety proměnná od 4,95 až do 11,55 m. Na spodní stavbu je nosná konstrukce na každé podpěře uložena přes dvojici hrncových ložisek. Na podpěrách P10 a P11 jsou v podélném směru pevná ložiska.
Založení mostu je hlubinné na vrtaných velkoprůměrových pilotách Ø 900 mm a délek od 16 do 21 m. S ohledem na eliminaci sedání opěry O1 a prvních tří pilířů, které jsou umístěny v oblasti násypu rampy vedoucí pod mostem, byly zřízeny konsolidační násypy. Horní část těchto pilířů byla betonována dodatečně po ústálení sedání, které bylo průběžně měřeno a vyhodnocováno. U opěry O19 a pod navazujícími opěrnými zdmi bylo provedeno zlepšení podloží pomocí štěrkových pilířů.
Výstavba
Práce na mostě byly zahájeny zřízením konsolidačního násypu v oblasti krajní opěry O1 a štěrkových pilot u opěry O19. Dále byly vytvořeny pilotážní plošiny a následně byly v prosinci 2018 vyvrtány první piloty podpěr P2 – P4. Během roku 2019 následovalo založení ostatních podpěr a realizace spodní stavby.
Výstavba nosné konstrukce byla v zadávací dokumentaci navržena postupně po polích s počátkem u opěry O19, kde byl zřízen dočasný pevný bod. Na základě úzké spolupráce zhotovitele a projektanta byl s ohledem na zkrácení délky výstavby navržen postup výstavby nosné konstrukce od středu mostu současně k oběma opěrám. Díky tomu se první betonážní takt nacházel nad definitivním pevným uložení a odpadla tedy nutnost zřizování dočasného pevného bodu.
V prosinci 2019 byla zhotovena podpěrná skruž první etapy v polích 12 a 13, která byla zabetonována současně – jednalo se o realizačně nejnáročnější část nosné konstrukce situovanou nad frekventovanou železniční tratí s výrazným omezením výstavby během krátkodobých výluk. Dále pokračovala výstavba nosné konstrukce po polích na pevné skruži současně k oběma opěrám. Poslední pole u opěry O1 bylo zhotoveno v říjnu 2020. Na jaře roku 2021 následovaly práce na příslušenství mostu (izolace mostovky, zhotovení říms, zábradlí, svodidel a živičných vrstev). Před uvedením do provozu byla provedena zatěžovací zkouška.
Statická analýza
Most byl analyzován na prostorovém prutovém výpočetním modelu v programovém prostředí Midas Civil. Součástí výpočetního modelu byla i spodní stavba zohledňující působení rozpěrákových polí ve střední části mostu. Při analýze byl respektován postup výstavby mostu po jednotlivých polích a reologické vlastnosti betonu v čase. Po dokončení výstavby pak byly na konečném modelu vyhodnoceny účinky jednotlivých zatěžovacích stavů, pohyblivého zatížení a poklesů podpor.
Závěr
Nová mostní estakáda přes železniční trať a komunikace, která byla veřejnosti předána do užívání v květnu 2021, zajišťuje bezpečné a spolehlivé převedení silniční dopravy zkapacitněním průtahu silnice I/55 v Přerově. Tato stavba snížila dopravní zátěž kritického bodu – podjezdu pod železniční tratí. Estakáda a její uspořádání splňuje nejen požadavky technické, ale s ohledem na její situování ve městě i požadavky architektonické. Díky jednotrámovému úspořádání konstrukce se zaoblenými náběhy má průřez vhodné proporce, most má jednoduchý čistý tvar a stal se součástí městského prostředí, aniž by jej narušoval.