
Píše se rok 1975. Doktorand Stanislav získal družstevní byt v desetipodlažním panelovém domě na předměstí Krakova. Ještě než dcerka, která se v něm narodí, půjde do školy, radost z bytu vyprchá. Stanislav a především jeho žena by sídliště rádi opustili, ale cesta odtud neexistuje. Na pozadí historie konkrétních rodin se odvíjí poutavé příběhy sídlišť v desítce měst Evropy a jednom městě americkém. Publikace s poznámkovým aparátem, bohatým jmenným rejstříkem a úctyhodnou bibliografií není klasickou odbornou publikací. Její autorka Beata Chomątowska dává nahlédnout do každodennosti sídlišť opředených zajímavými a silnými příběhy formou esejů. Ty pokrývají historii prefabrikace bytových domů od konce 30. let ve Francii přes vývoj typových soustav v NDR, boj o autorskou tvorbu v Polsku, sociální výstavbu v NSR, Velké Británii a Spojených státech až do současnosti, resp. Porevolučního opouštění sídlišť kvůli vytouženému vlastnímu bydlení…v satelitu.
Dvaceti šesti kapitolami se prolínají rozhovory s převážně polskými projektanty sídlišť či úryvky sídlištní poezie i prózy polských, britských i německých autorů, popř. odkazy na ně. V příběhu západoberlínského sídliště Gropiusstadt, které těží ze slavného jména, ale s Waltrem Gropiem nemá mnoho společného, je tak jako známější než samotný Gropius představena Christine F., protagonistka a autorka knihy My, děti ze stanice Zoo. Betonia je určena širokému spektru čtenářů, ukazuje jak autentické zkušenosti ze zemí s vývojem podobným českému, tak cenný vhled do západoevropského či amerického přístupu. Na rozdíl od tuzemských publikací, dosud převážně odborných a věnujících se výhradně českému prostoru, má Betonia daleko širší záběr a přináší množství zahraničních reálií. Pro badatele je přínosem zpracování velkého objemu polské literatury, publicistiky i orální historie k tématu zprůmyslněného stavebnictví. Pro odbornou veřejnost může být zajímavý třeba detailní vhled do historie Pruitt-Igoe, americké verze „zářícího města“, jehož kompletní demolice roku 1972 byla vnímána jako konec modernismu. Sedmdesát osm barevných a čtyři černobílé fotografie Krzysztofa Sklodowského ukazují vymyté barvy zateplených fasád v kontrastu s překvapivou tvarovou pestrostí původních řešení německých a britských paneláků s příznačnými keramickými obklady nebo několika autorských polských věžových bytových domů z režného betonu.
autorka: Beata Chomątowska
jazyk: polština
fotografie: Krzysztof Skłodowski
nakladatelství: Wydawnictwo czarne sp. z o.o. (czarne.com.pl)
vydání první: 2018, vydání druhé: 17. 2. 2021
počet stránek: 560
formát: 155 × 237 mm, pevná vazba
ISBN: 978 – 83 – 8049 – 675‑0
Beata Chomątowska absolvovala Ekonomickou univerzitu v Krakově se specializací na evropská studia a Hogeschool Brabant v nizozemské Bredě. Je polská novinářka, spisovatelka, společenská aktivistka a předsedkyně kulturního spolku Stacja Muranów. Je autorkou knih Stacja Muranów, Lachert i Szanajca: Architekci awantgardy a dalších.