Dne 5. listopadu se uskutečnil 8. ročník konference s mezinárodní účastí Betonové vozovky 2020. Vzhledem k aktuálním epidemiologickým opatřením proběhla konference v on-line formě. Na konferenci vystoupilo šest českých a sedm zahraničních přednášejících, jejichž přednášky byly věnovány praktickým zkušenostem s realizací a provozováním betonových vozovek a informacím o dalším vývoji, jehož cílem je zvýšení životnosti cementobetonových krytů při dodržení předpisů pro ochranu životního prostředí a bezpečnostních předpisů.
Záštitu nad konferencí převzal generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Ing. Radek Mátl. Odbornými garanty a pořádajícími společnostmi byli Svaz výrobců cementu ČR, STRABAG, Skanska a EUROVIA CS.
Organizačně konferenci zajistil Výzkumný ústav maltovin Praha.
Program konference byl rozdělen do čtyř tematických bloků: životnost betonových vozovek; budoucnost betonových vozovek a diagnostika; opravy, údržba – nové technologie a materiály; další možnosti využití cementobetonových krytů. Problematice životnosti betonových vozovek se věnovali odborníci z ŘSD, zástupci stavebních firem, výzkumných ústavů a vysokých škol.
Jedním z témat byla i nově zaváděná metoda úpravy povrchu cementobetonového krytu, tzv. grinding, zajišťující tišší povrch s dobrými protismykovými vlastnostmi vozovky.
Velmi zajímavá a inspirující byla přednáška německého autora, která shrnula aktuální situaci ve výstavbě dálniční sítě, prognózu dalšího vývoje a možná opatření pro vypořádání se s negativními vlivy na výstavbu a provoz pozemních komunikací, jakými jsou vzrůstající zatížení těžkými vozidly a s tím související růst kolon, rostoucí požadavky na ochranu klimatu, protesty obyvatel proti novým dálnicím a jejich rekonstrukcím i nedostatek kvalifikovaných pracovníků.
V programu konference se také objevily přednášky o nových technologiích oprav cementobetonových krytů. Představena byla metoda oprav pomocí prefabrikovaných betonových desek, která byla použita v Německu, a dále metoda whitetopping, která byla v letošním roce aplikována v České republice při opravě povrchu asfaltového krytu odpočívky na dálnici D52 u Rajhradu.
Dalším tématem konference bylo využití cementobetonových krytů a válcovaného betonu na vozovkách nižších tříd, polních cestách a jiných dopravních plochách.
Pořadatelé děkují všem účastníkům Betonových vozovek 2020 za účast na této on-line konferenci.