Masaryčka

Budova Masaryčka v Praze byla slavnostně otevřena 10. června za účasti Bohuslava Svobody, primátora hlavního města Prahy, Marka Dospivy, zakladatele a partnera skupiny Penta, a Jima Heverina, ředitele Zaha Hadid Architects.

Zdroj: Zaha Hadid Architects
ArchitectZaha Hadid Architects (ZHA)
DesignZaha Hadid, Patrik Schumacher
Competition
Directing AssociateDaeWha Kang
Project ArchitectJakub Klaska
Project TeamMichal Wojtkiewicz, Malgorzata Kowalczyk, Fernanda Mugnaini, Matthew Carapiet, Bogdan Zaha, Chenxi Gong, Maya Boustany, Jan Klaska, Brian Dale
Concept Refinement — Schematic Design
Project DirectorJim Heverin
Directing AssociateCraig Kiner
Project ArchitectsSara Sheik Akbari
Project TeamJavier Rueda, Jan Klaska, Saman Dadgostar, Yifan Zhang, Moa Carlson, Juan Montiel, Carlos Parrada-Botero, Monika Bilska, Harry Spraiter, Ovidiu Mihutescu, Niran Buyukkoz, Nan Jiang, Horatiu Valcu
Detailed Design
Project DirectorJim Heverin
Project ArchitectsJakub Klaska, Victor Orive
Project TeamHarry Spraiter, Javier Rueda, Aiste Dzikaraite, Sven Torres, Muriel Boselli, Maria Touloupou, Thomas Bagnoli
Construction Design
Project DirectorJim Heverin
Project ArchitectsJakub Klaska
Project TeamHarry Spraiter, Aleksandra Mnich-Spraiter, Devansh Daisaria

Masaryčka, ohraničená železničními nástupišti Masarykova nádraží na jihu, ulicí Na Florenci na severu a nadzemní dálnicí Wilsonova na východě, vznikla na místě, které stálo opuštěné několik desetiletí. Původní parkoviště na Havlíčkově bulváru na západě nahradilo nové veřejné náměstí s přestupními uzly mezi městskou železniční, tramvajovou a autobusovou dopravou. Masaryčka vymezuje přívětivou bránu do města pro cestující přijíždějící příměstskou železnicí a do budoucna i pro ty, kteří budou využívat rychlodráhu na pražské mezinárodní letiště, která je v současnosti ve výstavbě.

Kancelářská a obchodní budova Masaryčka o rozloze 28 000 m2 zahrnuje sedm podlaží ve východní části a devět podlaží na západním konci. Návrh budovy, která se nachází kilometr východně od Staroměstského náměstí v centru města, navazuje dialog se zdobnou historickou architekturou Starého Města pražského.

Fasáda objektu je navržena tak, aby bylo zajištěno optimální přirozené osvětlení všech pracovních a společenských prostor. Vnější žebra v rámci fasády Masaryčky přispívají v létě k stínění slunce a transformují horizontální kompozici projektu do vertikality jeho západní fasády obrácené k věžím Starého Města. Kaskáda teras rozděluje obě budovy, zatímco podobné terasy na východní fasádě poskytují každému kancelářskému patru přímý přístup k velkorysým venkovním prostorám. Veřejné střešní zahrady nabízejí panoramatický výhled na město. Součástí hybridního větrání jsou systémy rekuperace odpadního tepla, zatímco inteligentní systémy řízení budovy neustále monitorují a upravují regulaci prostředí tak, aby se snížila spotřeba energie.

Výsadba s využitím místních druhů keřů a stromů zavlažovaných systémem dešťové vody, včetně přeměny ulice Na Florenci na alej lemovanou stromy, zajistí chladivý letní stín a přirozené čištění vzduchu. Nízkoprůtokové systémy a recyklace šedé vody dále sníží spotřebu vody v centru.

Rekonstrukce Masarykova nádraží v sousedství Masaryčky, která má být dokončena v první polovině roku 2027, zachová původní ráz historické budovy a současně poskytne cestujícím veškeré potřebné zázemí. Výrazným architektonickým prvkem bude platforma nad celým kolejištěm, která umožní bezbariérový přístup k jednotlivým nástupištím a přímý přestup na pražské metro linky B. Program modernizace, který stanici proměňuje v plně přístupný multimodální dopravní uzel města, zahrnuje rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět a rekonstrukci všech nástupišť, zařízení trakčního vedení a napájení.

Zdroj: tisková zpráva Zaha Hadid Architects