Budova Masaryčka v Praze byla slavnostně otevřena 10. června za účasti Bohuslava Svobody, primátora hlavního města Prahy, Marka Dospivy, zakladatele a partnera skupiny Penta, a Jima Heverina, ředitele Zaha Hadid Architects.
Architect | Zaha Hadid Architects (ZHA) |
Design | Zaha Hadid, Patrik Schumacher |
Competition | |
Directing Associate | DaeWha Kang |
Project Architect | Jakub Klaska |
Project Team | Michal Wojtkiewicz, Malgorzata Kowalczyk, Fernanda Mugnaini, Matthew Carapiet, Bogdan Zaha, Chenxi Gong, Maya Boustany, Jan Klaska, Brian Dale |
Concept Refinement — Schematic Design | |
Project Director | Jim Heverin |
Directing Associate | Craig Kiner |
Project Architects | Sara Sheik Akbari |
Project Team | Javier Rueda, Jan Klaska, Saman Dadgostar, Yifan Zhang, Moa Carlson, Juan Montiel, Carlos Parrada-Botero, Monika Bilska, Harry Spraiter, Ovidiu Mihutescu, Niran Buyukkoz, Nan Jiang, Horatiu Valcu |
Detailed Design | |
Project Director | Jim Heverin |
Project Architects | Jakub Klaska, Victor Orive |
Project Team | Harry Spraiter, Javier Rueda, Aiste Dzikaraite, Sven Torres, Muriel Boselli, Maria Touloupou, Thomas Bagnoli |
Construction Design | |
Project Director | Jim Heverin |
Project Architects | Jakub Klaska |
Project Team | Harry Spraiter, Aleksandra Mnich-Spraiter, Devansh Daisaria |
Masaryčka, ohraničená železničními nástupišti Masarykova nádraží na jihu, ulicí Na Florenci na severu a nadzemní dálnicí Wilsonova na východě, vznikla na místě, které stálo opuštěné několik desetiletí. Původní parkoviště na Havlíčkově bulváru na západě nahradilo nové veřejné náměstí s přestupními uzly mezi městskou železniční, tramvajovou a autobusovou dopravou. Masaryčka vymezuje přívětivou bránu do města pro cestující přijíždějící příměstskou železnicí a do budoucna i pro ty, kteří budou využívat rychlodráhu na pražské mezinárodní letiště, která je v současnosti ve výstavbě.
Kancelářská a obchodní budova Masaryčka o rozloze 28 000 m2 zahrnuje sedm podlaží ve východní části a devět podlaží na západním konci. Návrh budovy, která se nachází kilometr východně od Staroměstského náměstí v centru města, navazuje dialog se zdobnou historickou architekturou Starého Města pražského.
Fasáda objektu je navržena tak, aby bylo zajištěno optimální přirozené osvětlení všech pracovních a společenských prostor. Vnější žebra v rámci fasády Masaryčky přispívají v létě k stínění slunce a transformují horizontální kompozici projektu do vertikality jeho západní fasády obrácené k věžím Starého Města. Kaskáda teras rozděluje obě budovy, zatímco podobné terasy na východní fasádě poskytují každému kancelářskému patru přímý přístup k velkorysým venkovním prostorám. Veřejné střešní zahrady nabízejí panoramatický výhled na město. Součástí hybridního větrání jsou systémy rekuperace odpadního tepla, zatímco inteligentní systémy řízení budovy neustále monitorují a upravují regulaci prostředí tak, aby se snížila spotřeba energie.
Výsadba s využitím místních druhů keřů a stromů zavlažovaných systémem dešťové vody, včetně přeměny ulice Na Florenci na alej lemovanou stromy, zajistí chladivý letní stín a přirozené čištění vzduchu. Nízkoprůtokové systémy a recyklace šedé vody dále sníží spotřebu vody v centru.
Rekonstrukce Masarykova nádraží v sousedství Masaryčky, která má být dokončena v první polovině roku 2027, zachová původní ráz historické budovy a současně poskytne cestujícím veškeré potřebné zázemí. Výrazným architektonickým prvkem bude platforma nad celým kolejištěm, která umožní bezbariérový přístup k jednotlivým nástupištím a přímý přestup na pražské metro linky B. Program modernizace, který stanici proměňuje v plně přístupný multimodální dopravní uzel města, zahrnuje rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět a rekonstrukci všech nástupišť, zařízení trakčního vedení a napájení.
Zdroj: tisková zpráva Zaha Hadid Architects