Holanďané byli horlivými cyklisty vždy a cyklistiku společně s veřejnou dopravou upřednostňuje v Nizozemí stále větší počet lidí i v současnosti. V loňském roce otevřeli v revitalizovaném centru Utrechtu parkovací dům pro jízdní kola, který je s 12 656 místy největší stavbou svého druhu na světě.
Největší parkoviště pro jízdní kola na světě je součástí přestavby centra nizozemského Utrechtu. Pod symbolickým baldachýnem vítá návštěvníky vyvýšený a revitalizovaný veřejný prostor, který propojuje zmodernizovanou železniční stanici, obchodní dům, kulturní centrum, katedrálu a historickou část města. Díky reorganizaci logistiky a zákazu vjezdu většiny aut zde byl vytvořen prostorný bulvár pro pěší, pod nímž se nachází třípodlažní parkovací dům pro 12 565 jízdních kol. Za jeho návrhem stojí rotterdamský ateliér Ector Hoogstad Architecten ve spolupráci se společnostmi Sant & Co a Royal Haskoning DHV, kteří vyhráli vyzvanou soutěž v roce 2011.
Parkovací dům má motivovat obyvatele města a dojíždějící, aby místo aut používali jízdní kola a veřejnou dopravu. Architekti proto při vytváření návrhu měli na paměti, aby bylo parkování snadné a pohodlné, aby se kolo dalo zaparkovat co nejblíže vlaku. Tři hlavní cíle architektonického návrhu byly splněny – parkování kola v domě je pohodlné, rychlé a bezpečné. Cyklisté mohou dojet na kole přímo z ulice až k parkovacímu místu, jízdní pruhy jsou označeny červeně a bezpečně navigují až na parkovací místa, aniž by docházelo ke kolizím s těmi, kteří své kolo právě parkují. Ve středu každého podlaží se nacházejí tři schodiště, která umožňují rychle se dostat k hlavní budově terminálu, nástupištím a na náměstí. Podlaží propojují mírně skloněné rampy, které ústí na náměstí, a elektronická signalizace ukazuje polohu volných parkovacích slotů. V místě jsou i další služby, jako je opravna či půjčovna kol.
V interiéru je použit pohledový beton a ocel, které evokují surové průmyslové objekty. Pro navození pocitu tepla a vytvoření příjemného prostředí jsou jednak tyto materiály doplněny dřevem a jednak je v co největší míře uplatněno přirozené denní světlo. Vnitřní prosklená atria navíc zajištují uživatelům dobrou orientace a umožňují pohled na nástupiště a terminál. Zajímavým prvkem jsou tři monolitické betonové sloupy které mají v dolní části průměr 5 m. I přes svůj konstrukční účel vypadají jako skulptury a celý prostor oživují.
„Budova je víc než jen infrastrukturou. Dodává městu vzrušující a překvapující architektonický rozměr. Jízda na kole garáží je nesmírně atraktivní a stala se jedinečným zážitkem.“
Hodnocení architektů
Utrecht podporuje cyklistiku jako součást politiky zdravého městského bydlení.
„Spoléháme na cyklistiku jako na zdravou a udržitelnou formu dopravy pro rostoucí město. Cyklistika je v genech lidí z Utrechtu. Vždyť již v roce 1885 zde byl postaven první jízdní pruh v Nizozemsku. Do centra města každý den přijíždí 125 000 cyklistů, kteří míří do práce, do školy či na nádraží a největší cyklistický park na světě má vynikající umístění.“
uvedl náměstek primátora Victor Everhardt
V první fázi, začátkem srpna 2017, bylo zprovozněno 6 000 parkovacích míst. Po rozšíření má od 19. srpna 2019 parkovací dům celkovou kapacitu 15 656 míst pro kola a je tak světovou raritou. (Dosud největší parkoviště pro jízdní kola bylo v Tokiu, kam se vejde 9 400 kol.)
Parkovací dům již získal Betonprijs 2017, prestižní cenu udělovanou asociací nizozemských výrobců betonu Betonvereniging.