22. ročník soutěže Česká dopravní stavba a technologie

V úterý 24. června se uskutečnil slavnostní galavečer soutěže Česká dopravní stavba a technologie roku 2024. V pořadí již 22. ročník soutěže pořádal Svaz podnikatelů ve stavebnictví a odborná porota v rámci něj ocenila hlavními tituly sedm projektů. 

Další ceny předávali odborní a mediální partneři. Svého vítěze v online hlasování zvolila také veřejnost a samostatná kategorie patřila soutěžícím z řad studentů vysokých technických škol.

Všichni ocenění kromě studentů (foto: SPS)

V kategorii Dopravní technologie a inovace byly vyhodnoceny jako nejlepší projekty:

  • Pořízení diagnostického zařízení datových přenosů ETCS v síti GSM‑R – Tento komplexní diagnostický systém umožňuje měřit, testovat a garantovat provoz systémů GSM‑R a ETCS v heterogenní síti Správy železnic.
  • Rekonstrukce Barrandovského mostu – Díky inovativnímu využití UHPC se podařilo významně prodloužit životnost páteřního pražského mostu a navýšit jeho zatížitelnost.

V kategorie Dopravní stavby ostatní dosáhly na tituly projekty:

  • Elektrifikace autobusové linky 119 – Hojně využívaná pražská autobusová linka obsluhující i Letiště Václava Havla díky elektrifikaci přispívá ke snižování emisí CO2 a dalších škodlivých látek.
  • Obchvat města Opočno – II. Etapa – Obchvat II/298 odvádí tranzitní dopravu mimo centrum Opočna, čímž snižuje hlukové i emisní zatížení města.

V kategorii Dopravní stavby kolejové (železniční a tramvajové) se taktéž předávala dvě ocenění:

  • Modernizace železničního uzlu Pardubice – Projekt zahrnoval rekonstrukci železniční stanice Pardubice, včetně napojení na stávající traťové úseky.
  • Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov – Díky rekonstrukci se podařilo navýšit kapacity pro nákladní i osobní dopravu v Praze a zvýšit traťovou rychlost až na 100 km/​h.

V kategorii Dopravní stavby dálniční, v níž nad ostatní vynikl projekt:

  • Dálnice D3 310/I, úsek Úsilné – Hodějovice – Uvedená část obchvatu Českých Budějovic odvádí veškerou zbytnou dopravu ze stávající silnice I/3 v úseku České Budějovice – Krasejovka, a tím výrazně vylepšuje opravní situaci ve městě.

V online hlasování pak svého vítěze zvolila i veřejnost Studii proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení – projekt prověřuje scénáře a možnosti eliminace kapacitních limitů pražského uzlu v dlouhodobém horizontu let 2035 – 2050.

Další částí byly ceny odborných a mediálních partnerů:

  • Cenu časopisu Stavebnictví získal projekt Rekonstrukce Sepekovského viaduktu na trati Tábor-Písek.
  • Cenu časopisu Silnice & Železnice obdržel projekt Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim.
  • Časopis Skypaper udělil cenu projektu Optimalizace trati Mstětice – Praha-Vysočany.
  • Česká silniční společnost udělila ocenění novému mostu přes řeku Jizeru před obcí Klášter – Hradiště nad Jizerou.
  • ČKAIT udělila rovnou dvě ocenění – cenu pro projektanta získala Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení a cenu pro stavbyvedoucího získal projekt Rekonstrukce Barrandovského mostu.
  • Cenu Prahy vyhrál projekt Výměny pohyblivých schodů, revitalizace stanice a vybudování bezbariérového přístupu ve stanici Jiřího z Poděbrad.
  • Cenu Státního fondu dopravní infrastruktury získala Rekonstrukce výpravní budovy železniční stanice Plzeň hl. n.
  • Ředitelství silnic a dálnic předalo cenu za modernizaci D46 od nultého kilometru po hranici kraje.
  • Cenu Správy železnic získala rekonstrukce železničního mostu přes vodní nádrž Orlík na trati Tábor – Písek.
  • Ocenění od Ředitelství vodních cest ČR získal projekt Modernizace ochranných stání služebních plavidel Policie ČR v Praze a Nymburce.
  • Cenu Ministerstva dopravy ČR obdržel PPP projekt Via Salis D4 mezi Příbramí a Pískem.
ČDS Student — ceny partnerů a patronů (foto: SPS)

Součástí večera bylo i udílení cen v kategorii ČDS Student, kde zazářily mladé naděje oboru z vysokých škol. Celkem bylo uděleno 13 cen. 

ČDS Student (foto: SPS)

Výjimečného úspěchu dosáhl Richard Řehulka, student Fakulty stavební VUT v Brně, jehož projekt Lávka podporovaná kabely získal hned dvě ocenění: Jak cenu rektora VUT v Brně, tak i cenu společnosti Enteria, generálního patrona studentské kategorie.

Richard Řehulka (foto: SPS)

Dvojitou cenu získal také Matěj Süsser za svou práci Syntetická pojiva v silničním stavitelství. Získal za ni cenu děkana Fakulty stavební ČVUTcenu společnosti M – Silnice a.s.

Galavečeru se zúčastnili i ministr dopravy Martin Kupka či místopředseda PS ČR Karel Havlíček, který byl ve funkci ministra dopravy Kupkovým předchůdcem. Prezident SPS Jiří Nouza oběma pánům udělil speciální ocenění za příkladnou spolupráci na prvním českém PPP projektu v oblasti dopravy — výstavbě Via Salis D4 mezi Příbramí a Pískem.

Ocenění ViaSalis (foto: SPS)

Děkujeme p. Kubátové ze Svazu podnikatelů ve stavebnictví za možnost zveřejnění této významné aktuality.