Beton zastaví stíhačku

Americký výzkumný ústav SNL (Sandia National Laboratories, Albuquerque, New Mexico USA) provedl v dubnu roku 1988 test, při kterém nechal v rychlosti 774 km/​h čelně narazit vojenskou proudovou stíhačku F4 – Phantom (provozuschopná verze F‑4D) do betonové zdi.

Primárním cílem experimentu bylo zjistit průběh síly na stavební konstrukci při možné nehodě proudového letadla. Tato informace byla potřebná zejména při navrhování betonových konstrukcí chránících jaderné reaktory. K testu byla připravena 600m dlouhá dráha. Samotné letadlo nebylo poháněno vlastním pohonem, ale dvěma svazky raketových motorů. Do nádrží letadla byla napumpována voda. Celková hmotnost letadla při dopadu byla 19 tun. Cíl dopadu tvořil betonový blok vyztuženého betonu o síle 3,6 metru a hmotnosti 469 tun. Zvláštností je, že betonový blok nebyl postaven na zemi, ale byl nadnášen tlakem vzduchu, přičemž na podložku působil tíhou pouze 816 kg.

Výsledek testu je zajímavý v tom, že nedošlo ke strukturálnímu poškození betonového cíle. Nejenže cílový blok zůstal celý, ale hloubka poškození betonu byla maximálně 60 mm a to pouze v místě, kde narazil motor. Z letounu však nezbylo téměř nic. Video k experimentu.

2/2020 Technologie | 15. 4. 2020 | Věda a výzkum

Odolnost sendvičových betonových desek proti výbuchu

Odolnost běžného betonu proti výbuchu je známa řadu let, ale odolnost drátkobetonu, nebo dokonce vysokohodnotných betonů je nové téma s velkou budoucností, protože ztužení cementové struktury ocelovými vlákny významně ovlivňuje lomové vlastnosti materiálu. V článku jsou prezen...