14. Betonářská exkurze VMO Žabovřeská – tramvajový tunel, Brno

12.04.2022

Místo konání — Brno

Stavba VMO Žabovřeská je součástí realizovaného a rozestavěného Velkého městského okruhu v Brně. Její realizací bude odstraněno úzké hrdlo mezi dvěma již vybudovanými úseky – stavbou MÚK Hlinky a Žabovřeská 2, kde je trasa omezena řekou Svratkou a příkrým skalním svahem Wilsonova lesa (zdroj: rsd.cz).

Projekt VMO Žabovřeská I v Brně lze považovat za soubor několika staveb, přičemž hlavní částí je pozemní komunikace Velkého městského okruhu (VMO) na silnici I/42, která vyvolává další stavební úpravy. Začátek stavby je poblíž dokončené MÚK Hlinky v km 2,100, kde navazuje na již provozovanou část VMO. Úsek končí v km 3,020, kde na něj navazuje již zprovozněná I. etapa stavby (uvedena do provozu v 12/2020). Celková délka stavby je 920 m. Navržená úprava silnice I/42 je přestavbou stávajícího vedení s cílem zkapacitnění úseku VMO. Vedení trasy v zásadě odpovídá stávající trase. Na začátku úseku komunikace navazuje na MÚK Hlinky. Stávající komunikace je vedena v souběhu se současnou tramvajovou tratí, která bude rekonstruována a v úseku podél Wilsonova lesa odkloněna do nového tramvajového tunelu. V navrženém stavu je komunikace lemována novými protihlukovými stěnami, protihlukovou zdí a protipovodňovou zdí.

V úzkém hrdle průchodu komunikací mezi Wilsonovým lesem a řekou Svratkou vyvolává rozšíření komunikace nutnost zaklenutí jedné silniční větve do galerie délky 247,7 m, na tento úsek navazuje zaklenutí obou větví VMO do oboustranné galerie délky 80 m. Oboustranná galerie zabezpečuje nepřerušený biokoridor od Wilsonova lesa směrem k řece Svratce. Jedná se rámové konstrukce tvořené plnou zadní stěnou, mírně náběhovanou příčlí a přední stěnou s prosvětlovacími otvory.

Zmíněný nový tramvajový tunel s únikovou štolou bude tvořit jedna tunelová trouba. Tunel je ražený s hloubenými (přesypanými) předportálovými úseky. Délka jižní přesypané části je 3 m, délka ražené části je 334 m, délka severní přesypané části je 164 m. Šířka tramvajové trati v tunelu je 7 m, šířka oboustranných nouzových chodníků v tunelu je minimálně 1,43 m. Světlá výška v tunelu nad temenem kolejnice je navržena 6 m. Úniková štola z tunelu kolmo k VMO má délku cca 50 m. Šířka únikové štoly je 2,6 m. Po dokončení budou tramvaje moci projíždět tunelem rychlostí 50 až 60 km/​h. Kvůli výstavbě tunelu musí být vybudován rovněž provozně-technologický objekt (trvale bezobslužný), který vznikne u severního portálu.

Součástí stavby je také 33 m dlouhá a 2,5 m široká lávka pro pěší nad silnicí I/42, která se nachází na počátku úseku v km 2,170.

Více informací zde.