Ve Vysokém Mýtě byla zahájena stavba nové smuteční síně. Výrazným prvkem je fasáda z betonových prefabrikovaných panelů s reliéfem bludiště, který byl vytvořen s použitím polyuretanových matric.
Investor | Město Vysoké Mýto |
Autoři | Roman Brychta Jaromír Hárovník (koncept uměleckých děl) Zdeněk Sendler (krajina) |
Autorská spolupráce | Renata Horová, Jan Karásek |
Dodavatel stavby | OHLA ŽS, a.s. & PROFISTAV Litomyšl, a.s. |
Prefabrikáty — návrh | OHLA ŽS, a.s. & PROFISTAV Litomyšl, a.s. |
Prefabrikáty — výroba | PREFA RAŠOVICE a.s. |
Předprostor smuteční síně definujeme kamennými zdmi a vysazujeme v něm třešňový sad v pravidelném rastru. Mezi třešně vkládáme čtverec – místo smutečního setkávání, které je ve výšce 3 m přikryto deskou. Tuto desku perforujeme vysokým válcem, jenž vytváří prostor posledního rozloučení. Architektura smuteční síně je tak založena na kontrastu barevném/světelném i geometrickém. Základní půdorys v kontextu urbanismu je čtvercový a tmavý, zatímco interiér má půdorys kruhový a bílou smuteční síň ve tvaru válce, kterou prosvětluje střešní světlík. Vnější tmavá betonová fasáda je zjemněna motivem labyrintu, který plní jak estetickou, tak symbolickou funkci. Povrch stěny v interiéru bílé smuteční síně je řešen jemnou nástěnnou abstraktní malbou.
Fasáda budovy se skládá ze zaoblených segmentů s měsícovitým tvarem oken. Na prefabrikované segmenty jsme chtěli navrhnout detailní povrch – reliéf a oslovili jsme ke spolupráci grafika Jaromíra Hárovníka. Ten navrhl reliéf ve tvaru bludiště. Tento grafický návrh jsme převedli do 3D reliéfu a přenesli do fasádního segmentu.
Na fasádě smuteční síně je zobrazen motiv labyrintu, který plní jak estetickou, tak symbolickou funkci. V prvním plánu změkčuje fasádu a vytváří prostor, u kterého může člověk zaměstnat mysl ať už hledáním cesty, pohledem v motivu, či zamyšlením nad hlubším tématem spletité životní cesty. Tak či onak fasáda nabízí chvilku k mentální- mu spočinutí při čekání …
Technologicky jsme počítali s prefabrikátem, který se odleje v panelárně a pak instaluje na stavbě. Takto to bylo nakonec i realizováno. Byla vytvořena negativní 3D šablona z tvrdé pěny, ta byla vložena do zaobleného bednění, ve kterém byly jednotlivé panely odlity. Kvalita odlitého prefabrikátu nás mile překvapila. Panely byly pak osazeny ke sloupům na stavbě a poté byla vybetonována vykonzolovaná střecha, která v parku definuje vlastní objekt smuteční síně.
Návrh tvaru fasádních panelů
Přestože se jedná o tvarově složitou členitou stavbu, nebyly zadávací podklady od architektů vytvořeny ve 3D programu. Zadáním byly půdorysy, řezy a perspektivní pohledy.
Abychom dokázali vytvořit přesný tvar bednění formy, bylo nevyhnutelné vymodelovat fasádní panel jako 3D těleso. Modelování takto členitého panelu obnáší mnohanásobné skládání, řezání či vytváření průniků různých 3D těles.
Při modelování jsme došli k poznání, že nelze splnit všechny úvodní požadavky architektů, které vycházely z 2D výkresů. Není možné vytvořit kruhový výřez okna do kruhové stěny tak, aby byl parapet vodorovný a zároveň sbíhavý do středu objektu. Vznikla by tak zborcená plocha, pro kterou není možné vytvořit bednění z jednoho dílu překližky. Skládání bednění z více malých dílků zase není možné důvodu vzniku mnoha nežádoucích otisků spojů překližky. Pro výřez oken bylo tedy nakonec po dohodě s architekty použito kuželové plochy, jejíž tvar nejvíce vyhovoval vstupním požadavkům.
Po vymodelování požadovaných 3D těles jednotlivých panelů bylo nutno vytvořit rozvinuté pohledy na jednotlivé zakřivené plochy. Tyto rozviny jsou potřebné pro CNC stroj, který vyřeže přesný tvar překližek pro bednění formy. Do nich se přilepí polyuretanové matrice a uloží výztuž. Vlákny vyztužená zadní strana matric má vysokou teplotní odolnost (až 80 °C), přičemž matrice dosahují vysokého počtu opakovaných použití.
Výroba zaoblených prefabrikovaných fasádních segmentů byla velice náročná. Ve spolupráci s architektem a dodavatelem matrice jsme dotáhli vše do detailů – od formátování matrice přes volbu vhodných odbedňovacích prostředků a vzorkování prvků až po úspěšnou montáž. Pro tuto zakázku byl použit CNC stroj pro přesné a efektivní formování. Byla doladěna receptura pro pohledový beton, aby se dosáhlo požadovaných estetických a mechanických vlastností. Během dodávacího procesu byla implementována opatření pro uskladnění prefabrikátů, čímž se minimalizovalo riziko jejich poškození. Tímto způsobem byla zajištěna jak kvalita vyrobených prvků, tak jejich bezpečné dodání k zákazníkovi. Objem této zakázky byl složen ze 14 prvků a činil přibližně 30 m³. Výroba byla velmi náročná s ohledem na dodržení všech kvalitativních parametrů. Jsme rádi, že jsme mohli být součástí této zakázky a přispět k jejímu úspěchu.
Závěr
Podoba smuteční síně ve Vysokém Mýtě vzešla z architektonické soutěže v roce 2019. V současné době je dokončena nosná konstrukce objektu.
Článek připraven ve spolupráci se společnosti Design Focus Partner s.r.o. , která zastupuje společnost NOE Betongestaltung GmbH, výrobce matric.
Roman Brychta
V roce 1995 absolvoval Školu architektury Emila Přikryla na Akademii výtvarných umění. Do roku 2002 spolupracoval s architektem Václavem Králíčkem. V roce 2002 založil s kolegy společnost Projektil architekti, kterou po osmnácti letech opustil. Od roku 2011 vede ateliér Architektura 4 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl v roce 2021 jmenován profesorem. V roce 2020 založil vlastní ateliér Roman Brychta Architekti. Roman Brychta je držitelem kromě mnoha tuzemských a zahraničních ocenění i dvou Národních cen za architekturu (2007 Středisko ekologických aktivit Sluňákov, 2009 Národní technická knihovna v Praze).