Nová matrice Gabion speciálně vyvinutá pro železniční spojení Lyon-Turín

12.12.2024 - | Stáhnout článek v PDF

Součástí železničního spojení mezi Lyonem a Turínem, které je ve výstavbě, bude nejdelší železniční tunel na světě. Cílem tohoto ambiciózního projektu je přesunout nákladní dopravu ze silnice na železnici a snížit tak emise CO2. Aby se stavby, které jsou budovány na nadzemní části spojení v údolí Saint-Jean-de-Maurienne, kudy trať prochází, začlenily do okolí, byla architektonickou kanceláří SPIELMANN & CHIRINO Architectures, architektem Joel CHIRINO, navržena jednotná koncepce – betonové stěny s reliéfem v podobě gabionů. Matrice s tímto reliéfem sice nebyly na trhu, ale společnosti NOE Betongestaltung GmbH se po dvou letech vývojových prací podařilo požadovanou formu vyrobit. Výsledek je zařazen do jejich standardního sortimentu výrobků a nese název Gabion.

Protihluková stěna s otiskem matrice realisticky reprodukující gabionovou stěnu

Mezi italským Turínem a francouzským Lyonem se buduje mezinárodní železniční trať, která má propojit italskou a francouzskou vysokorychlostní železniční síť a bude dlouhá 270 km. Jádrem projektu je 70 km dlouhý mezinárodní úsek, který bude procházet Alpami. Jeho součástí je tunel Mont d‘Ambin s délkou 57,5 km, který se stane nejdelším železničním tunelem na světě. Hlavním cílem tohoto ambiciózního projektu je převést nákladní dopravu přes Alpy z kamionů na železnici, aby se snížily emise CO2 i místní znečištění ovzduší. Stavební práce byly zahájeny v roce 2002 a v současné době se předpokládá, že tunel bude dokončen do roku 2032. Vysokorychlostní železniční trať však nepovede pouze pod zemí, ale také nad zemí – např. údolím Saint-Jean-de-Maurienne. Budují se zde protihlukové stěny, cesty, mosty, nástupiště a mnoho dalšího. Ty musí být začleněny do okolí. Aby to bylo zajištěno, byla pařížská architektonická kancelář SPIELMANN & CHIRINO Architectures pověřena vypracováním koncepce návrhu a určením preferovaného materiálu. Projektanti se rozhodli pro betonové stěny s povrchem, který napodobuje strukturu gabionů. Ty měly být zhotoveny pomocí matric, které se upevní do bednění, zalijí betonem a po ztvrdnutí se odstraní. Matrice jsou obvykle vyrobeny z polyuretanu a mají reliéf, který betonu dodává požadovanou strukturu povrchu. Architekti se však potýkali s problémem: na trhu nebyl žádný výrobce matric, který by měl takové provedení ve svém standardním sortimentu. A ukázalo se, že najít takového, který by byl schopen tuto texturu vytvořit, je nesmírně obtížné.

Vznikla nová struktura

Detail protihluková stěna s otiskem matrice realisticky reprodukující gabionovou stěnu

Pro vytvoření nového designu matrice existují v zásadě dva různé postupy: první možnost – klient dodá výkres ve 3D. Struktura povrchu se pomocí CNC frézy přenese na MDF desku, která slouží jako model pro odlití tekutého polyuretanu a výrobu konečné matrice. Pro projekt železnice však žádný takový 3D výkres k dispozici nebyl. Druhá možnost spočívá v umístění skutečného objektu, např. silně zrnité dřevěné desky, do formy a jeho zalití polyuretanem. Tímto způsobem lze strukturu převzít přímo z originálu. U gabionové stěny to však není možné, protože licí hmota by zatékala do dutin mezi kameny. Proto bylo pro různé dodavatele obtížné vyrobit požadovanou matrici do bednění. Pouze společnost NOE Betongestaltung GmbH byla schopna vhodnou licí formu vyrobit. Společnost již delší dobu spolupracuje s výtvarníkem, který pro ni opakovaně vytváří návrhy. Pro tento projekt vymodeloval odpovídající odlévací šablonu, která byla použita k výrobě matrice. Po dvou letech vývojových prací se podařilo uvést na trh matrici Gabion, která realisticky reprodukuje ocelové pruty gabionového koše i jednotlivé kameny.

Konstrukce pro velké plochy 

Matrice má rozměr 2,9 × 2,4 m a tloušť- ku 37 mm. Lze ji použít k vytvoření extrémně velkých ploch bez viditelných spár a mezer. Působivě to demonstruje stěna o rozměrech 15 × 10 m, kterou dodavatel vytvořil najednou pomocí základních bednicích desek. Na stavbu bylo dodáno 1 200 m² matric, které byly nalepeny na bednicí desky a dodány jako celek. Vznikne zde betonová plocha o velikosti 55 000 m². To je možné jen díky tomu, že bednicí desku s matricí je možné použít přibližně 40krát. Matrice NOEplast se však ani zdaleka neblíží k hranici své opakovatelnosti. V závislosti na konstrukci a vnějších vlivech je lze použít až 100krát. Díky tomu je systém použití matric velmi hospodárný.

Matrice o velikosti 2,4 x 2,9 m
Zadní strana matrice je vyztužena vlákny
Pohled do bednění s vloženou matricí a výztuží před betonáží

Speciální služba

Společnost NOE dokázala bednicí formy nejen realizovat, ale také usnadnila práci stavební firmě tím, že jí poskytuje speciální servis. Matrice lepí přímo na nosnou desku ve výrobním závodě. Tuto službu nabízí jen velmi málo výrobců, ale stavební firmy ji rády využívají neboť provádět tuto práci na nerovném povrchu staveniště a pod širým nebem může být velmi složité. Jakmile jsou bednicí dílce s matricemi dodány na staveniště, mohou být namontovány na bednění, které se zde používá. Obvykle se to provádí tak, že se přišroubují k bednění zezadu.

Lepší testovatelnost

Důležitým důvodem, proč se projektanti rozhodli pro strukturované betonové stěny a nezvolili skutečné gabiony s betonovou stěnou za nimi, byla doložitelnost statického posouzení stavby. Jelikož po trati jezdí vysokorychlostní vlak, musí SNCF pravidelně kontrolovat statiku nosných a přilehlých prvků. Dvouplášťová stěnová konstrukce by to značně ztížila. V důsledku toho bylo z dlouhodobého hlediska lepší vybudovat železobetonové stěny s reliéfem a přijmout fakt, že výrobce bude muset nejprve vyvinout nový design matrice.

Společnost NOE Betongestaltung zařadila tento typ matrice do svého standardního sortimentu. I další zákazníci tak mají nyní možnost využít tento nový design pro své stavební projekty. Vzhledem k tomu, že si společnost NOE zaregistrovala design jako patent, bude po dlouhou dobu jediným dodavatelem, který tuto konstrukci uvede na trh. To je velká výhoda, protože reliéf se již nyní těší velkému zájmu.

Protihluková stěna

Zdroj:

NOE-Schaltechnik Georg Meyer-Keller GmbH + Co KG