Bytové domy Výhledy Chodovec

13. 6. 2023 - Architektura / Bytová výstavba | | Stáhnout článek v PDF

Vizualizace (zdroj: Central Group)

Na rozhraní pražských Záběhlic a Chodovce vyrůstají na svažitém terénu nové bytové domy. Všech 11 objektů s jedním či dvěma podzemními a šesti či sedmi nadzemními podlažími je na pozemku rozmístěno terasovitě tak, aby nabídly výhledy na panorama Prahy.

Investor CENTRAL GROUP a.s. 
Architektonický návrh CENTRAL GROUP a.s. 
Statika Valbek, spol. s r.o. / Ing. Jiří Chodora 
Generální dodavatel Metrostav a.s. divize 6 – I. etapa (C + D) / Ing. Tomáš Kuřík  Ridera Stavební a.s. – II. etapa (A + B) 
Zhotovitel žb konstrukcí Metrostav a.s. divize 6 – I. etapa ©, II. etapa (A + B) TERRACON a.s. – I. etapa (D) / Ing. Radek Hynek 
Výstavba žb konstrukcí listopad 2021 – září 2022 (I. etapa)  
březen 2022 – leden 2023 (II. etapa) 
Dokončení září 2023 (I. etapa), květen 2024 (II. etapa) 

Pět otázek pro Bc. Radka Čermáka, vedoucího výstavby železobetonových konstrukcí z divize 6 společnosti Metrostav 

Projekt Výhledy Chodovec je rozdělen na dvě etapy. Můžete nám jej prosím přiblížit? 

Projekt byl prováděn na dvě etapy – první etapa zahrnovala objekty C a D, druhá etapa objekty A a B, přičemž po dokončení se zde bude nacházet 476 nových bytových jednotek. Naše středisko, resp. provoz železobetonových konstrukcí divize 6 společnosti Metrostav, provádělo železobetonové konstrukce u objektů A, B a C. Zmiňované objekty jsou založeny na pilotách, které prováděla firma Pragis. Naše práce započala podkladními betony, na které byl použit recyklovaný beton Ecocrete, jenž obsahuje příměs cihelného recyklátu, čímž dochází k úspoře přírodního kamene. Na podkladní betony navazovala spodní stavba. Ta je řešena jako bílá vana s jednostranně a oboustranně bedněnými obvodovými stěnami v kombinaci se sloupovým systémem. Spodní stavba byla rozdělena na dilatace s vnějším těsnicím gumovým dilatačním pásem v části druhého či prvního suterénu, jak to odpovídalo kopírování svažitého terénu. Všechny objekty C mají dvě podzemní a šest (objekt C4) či sedm (objekty C1 až C3) nadzemních podlaží. Od 4. NP doplnilo železobetonové konstrukce nosné zdivo, které už ale nebylo součástí naší dodávky. 

U druhé etapy (objekty A + B) bylo založení stejné jako u etapy první. Objekty A1 až A3 mají jen šest nadzemních podlaží, objekty B1 až B3 sedm nadzemních podlaží. Vyzdívky u druhé etapy probíhaly již od 3. NP. Na železobetonové konstrukce druhé etapy bylo použito celkem 981 t výztuže a 9 980 m3 betonu různých tříd – RC12/15 na podkladní betony, C30/37 na spodní stavbu a C25/30 na vrchní stavbu. 

Co bylo při výstavbě nejnáročnější? 

V době, kdy již začínala druhá etapa, naše divize ještě prováděla betonářské práce na etapě první. V komplikovaném svažitém terénu bylo největším problémem zejména pro naši statičku Ing. Ludmilu Kostkovou umístit a výškově zkoordinovat osm věžových jeřábu v jeden okamžik tak, aby nedošlo k případným kolizím. Obecně pak bylo také nezbytné dobře plánovat efektivní využití materiálu i kapacity pracovníků na jednotlivých objektech. 

Jak rychle postupovala betonáž? Bylo potřeba provést nějaká opatření s ohledem na počasí? 

Během výstavby jsme při odbedňování postupovali klasicky podle techonologických postupů. A protože výstavba probíhala i v zimě, bylo potřeba zavést zimní opatření, takže jsme např. používali předehřátou záměsovou vodu do betonových směsí, instalovali naftová topidla k betonovaným konstrukcím apod. 

Jak jsou řešeny tepelné mosty? 

K přerušení tepelných mostů na balkonových konstrukcích byly využity isonosníky Schöck. 

Kolik lidí se na práci na železobetonových konstrukcích za celou dobu podílelo? 

Sedm THP pracovníků, dva stavbyvedoucí, šest mistrů, dva přípraváři, pět tesařských part (5 – 6 lidí/​​parta), šestnáct železářů. 

Všem pracovníkům patří poděkování. Jen díky nim se železobetonové konstrukce podařilo dokončit podle plánu. 

Z výstavby v srpnu 2022 (foto: Viktor Novotný)
Autor