Muzeum vědy v prefektuře Ehime v Japonsku

Detail monolitické betonové fasády s vloženými plátky titanu (foto: Tomio Ohashi)

Jeho konstrukce popírá zažitou představu, že budova muzea by měla být uzavřeným tradičním kvádrem. Muzeum sestává ze samostatných nezávislých objektů, vstupní hala, kavárna, planetárium, studovny, hala muzejních expozic a parking, které dohromady tvoří jednotný celek.

KlientEhime Prefectural Goverment
Místo2133 – 2 Ojouin Niihama City, Ehime Prefecture, Japonsko
Architektonický návrhKisho Kurokawa Architect & Associates
ProjektInuzuka Eng. Consultants — statika, Zoken Consultant INC. — konstrukce
Hlavní dodavatelJoint Venture Shimizu Corp. A Sumitomo, Ando A Noma
Projektříjen 1991 až září 1992
Realizaceleden 1993 až září 1994

Budovy svým jedinečným geometrickým tvarem, trojboký hranol, krychle, koule, půlkruh, kužel – prvky dětské stavebnice, a vzájemným umístěním vyjadřují pomocí abstraktního symbolismu, běžného jazyka architektury, vztah muzea k místu a jeho okolí. Celá kompozice připomínající jakoby náhodné uspořádání kamenů v japonských zahradách vychází ze starých místních tradic.

Průhled přes vodní plochu ke skleněnému kuželu vstupní haly, vpravo betonová krychle expozic a vlevo ocelová koule planetária (foto: Tomio Ohashi)

Zajímavý vzor na fasádě monolitické betonové konstrukce je tvořen plátky titanu, mramoru a granitu lichoběžníkových a trojúhelníkových tvarů, které byly předem upevněny na prefabrikované panely bednění. V mase betonu jsou jednotlivé plošky uchyceny kotvičkami z nerezavějící oceli. Vzory fasád se zrcadlí v okolních vodních plochách i trojúhelníkových oknech volně rozmístěných na šikmých fasádách protějších budov.

Válcová fasáda budovy restaurací a kaváren (foto: Tomio Ohashi)
Válcová fasáda budovy restaurací a kaváren (foto: Tomio Ohashi)

Město Niihama City leží na úpatí nejvyšších japonských hor na západě země. Často se stává, že areál muzea je zalit sluncem, přestože hory nad ním halí těžké mraky. Kontrast světla a stínů probíhající po fasádách umocňuje dramatický náboj celé kompozice.

Krychle expozic a skleněný kužel vstupního objektu (foto: Tomio Ohashi)

Architekt Kurokawa popisuje svou práci jako reakci na rozpolcenou, rozkolísanou a proměnlivou přirozenost člověka a svou „filozofii symbiózy“ popisuje, rozebírá a diskutuje v řadě knih a článků. Ovlivněný Buddhismem hledá a využívá vzájemné vztahy člověka, technologií, času a prostoru. Projekt muzea vědy byl pro něj jedinečnou příležitostí vyjádřit své ideje.

Večerní pohled na fasádu u vstupu do areálu muzea (foto: Tomio Ohashi)

Článek vznikl za podpory architektonického studia Kisho Kurokawa architects & associates, online: https://www.kisho.co.jp/.

Autor

Související články

14. 12. 2012 | Stavební konstrukce

Darwinovo centrum přírodovědného muzea v Londýně, 2. fáze projektu

Článek popisuje budování nové části Přírodovědného muzea v Londýně od prvních vizí, přes projekt úzce související s vyřešením otázky volby technologie výstavby a její optimalizace z hlediska nákladů, času výstavby, kvality budoucího vnitřního prostředí a inovativnosti stavební...

Dánské národní námořní muzeum

Šedesát let starý suchý lodní dok v dánském městě Helsingør opět ožil. Je srdcem Dánského národního námořního muzea, které je umístěno osm metrů pod hladinou moře. Spojením historického prvku s inovativním konceptem galerií tato rekonstrukce odráží dějinnou i současnou roli Dá...